Thursday, December 30, 2010

Thailand : Day 2

Home sweet home !!
Sayonara Thailand =(

Alhamdulillah.. After a very long journey , finally i'm at home. 20 hours from Krabi to JB. Phew~
I reached JB at about 3.30 a.m. My father fetched me in JB-Singapore border because the bus was going to Singapore. So, aku kenalah turun kat situ. Nak sambung trip to Singapore pun boleh ;p

Okay, let's continue my journal about my trip in Thailand. 25 Dec 2010 . Ini adalah hari kedua kami di sini. After we had a small discussion, we had decided to go to Krabi. The first plan was to stay in Hatyai for one more day but since there is no more interesting place to explore, it's better for us to leave for Krabi. So, kami beli tiket bas dari tour yang sama semalam. 250 baht/person.

Sebelum pergi, sempat jugalah try oil massage cara Thai. Memang best si amoi tu urut. Rasa ringan je badan lepas massage. Lepas tu, kami singgah pasar pagi. Sempat rasa 'jambu epal'. At first, i thought it was a fresh fruit that i have never seen before tapi rupa-rupanya jambu batu yang dah dijeruk dalam air gula for some time. Kulit dia hijau sesangat and isi manis terlampau. Tapi best juga dapat rasa benda baru. Ye dok?

Lepas pusing2 Hatyailebih kurang, kami pun naik van ke Krabi dalam pukul 1p.m (Waktu Thai). Dalam pukul 6p.m sampai ke Krabi. Bila sampai Krabi, kami decide nak pergi ke Aonang terus because nothing much in Krabi. So, driver tu charge another 100 baht/person. We agreed.

Tapi masa ni ada problem sikit dengan driver. Dia punya agency yang buat si driver and kami pening kepala. Agency dia ingat kami minta bawa ke hotel yang diorang book for us. Padahal kami tak ada cakap pun suruh book hotel. Lepas diterangkan (well, ambil masa juga untuk terangkan sehingga driver tu faham), barulah kami dihantar ke Aonang. Kami plan nak try pergi ke hotel yang dah dibook awal2, which is Titti Guest House. Tapi bila sampai sana, guest house tu dah penuh. Almaklum, season peak. Tapi pemilik Titti Guest House, an Italian married a Thai girl, berbaik hati untuk tolong kami cari hotel yang still available. Kami dibawa ke Luna House, sebelah je dengan Titti Guest House. Nasib baik, ada bilik kosong lagi. 1000baht/room/night. Harga tu actually agak mahal berbanding hari biasa. Memandangkan hari dah malam and pemilik tu berbaik hati bagi extra bed for free, so kami stay in Luna House for one night. Bilik dia memang besar. Selesa. Cuma ada bau sikit cuz bangunan tu bangunan baru. And bilik tu kat bawah tanah and tak ada sistem pengudaraan yang baik. Tapi tak apalah cuz nak stay bilik tu untuk tidur je.

Malam tu kami ronda2 Pantai Aonang. Taklah jauh sangat. dalam 5 mins je from Luna House by Tuk2. Tuk2 kat sini berbeza dengan kat Hatyai cuz yang kat sini adalh motor yang diubah suai so that ramai orang boleh naik. Macam motor penjual jambu kat Malaysia. Boleh imagine kan?
Kat Anonag memang tak rasa macam kat Thai cuz majority orang2 kat situ tourist Mat Salleh. Sekali sekala jumpa tourist Malaysia, Indonesia, Singapore or Japan. The rest is Mat and Minah Salleh.Hehe..

Lepas pusing2 and makan, kami balik hotel. Ready for the next day...