Sunday, December 12, 2010

- Mainan tidur -

Semalam aku mimpi pelik sangat2. Mula-mula aku mimpi pergi picnic kat waterfall dengan family and keluarga makcik. Kami mandi dari puncak air terjun dan bila dah nak balik, turun mandi kat bahagian bawah pulak. Dan2 sebelum balik tu, aku teringin pulak mandi balik kat bahagian atas. Semua org kata tak payah cuz dah petang tapi akhirnya makcik aku temankan juga and the rest waiting for us kat bawah. So, bila sampai atas, dah tak ada orang. Both of us only. Makcik aku pun kata, pergilah mandi sekejap. Dia tunggu cuz dia tak nak mandi. Aku pun entah kenapa tiba-tiba rasa macam tak selesa pulak. So, aku kata tak payahlah.Kita balik je. Tak jadi nak mandi. On the way,nak turun ke bawah, aku ternampak seorang budak tengah mengukir. Pelik kan orang mengukir waktu senja kat pucak waterfall. Aku rasa tertarik sangat nak tengok. So, aku tegur budak yang tengah mengukir tu. Dia pun cerita tentang ukiran dia. Kemudian dia kata yang dia sanggup membunuh ibunya sendiri semata-mata untuk mendapatkan ukirang yang cantik. Erkk!!! Terkedu aku. Terus aku tinggalkan budak tu and turun ke bahagian bawah. Kang tak pasal2 dia terkam aku pulak. Hemo hemo~

And the weird part is, kami pergi picnic naik motor je. Kalau banyak tak apa. Ni satu motor je dengan ramai-ramai orang yang join. So, ayah akulah tukang angkut trip by trip. Satu trip tu makan masa taklah lama sangat. Around 20 minutes and aku tak tahu plak , ayah aku hantar diorang pergi mana cuz setahu aku waterfall paling dekat dengan JB is kat Kota Tinggi which takes about 2 hours !

Then, masa sampai turn aku. Aku pun naik dengan bawak barang2 aku. Yang lain tunggu kat waterfall tu. On the way, aku dok sibuk membebel pasal betapa sikitnya barang yang aku bawak and i should carry more since there are a lot of thing left behind. And tiba-tiba je, jalan raya yang tadinya tak ada bumbung jadi berbumbung pulak. The worst part is, bumbung tu sangat rendah samapaikan aku kena tunduk sikit cuz dah cecah kepala. And tiba-tiba lagi, aku dah dengan mak aku bukan ayah aku. Kali ni aku bukan naik motor, tapi dukung belakang mak aku macam zaman hingusan dulu. Hemo hemo~

Mak aku pun lari laju sesangat sampai satu kawasan yang sangat gelap. Tak ada lampu kat tepi jalan. Rumah-rumah semua gelap cuz waktu ni dah tengah malam rasanya. Imagine, dari petang dah sampai malam kitaorang kat jalan raya. Ayah aku and orang-orang yang tertinggal kat waterfall tu dah tak tahu apa cerita. Okay, sampai kawasan gelap ni, aku dah tak dukung belakang mak lagi. Kami jalan.Hand in hand. Cewah~

Aku dah takut sebenarnya. Mak aku pulak yang berani padahal in real situation adalah sebaliknya. Mak aku ajak masuk lorong kecik . Tengok kot2 ada orang yang boleh ditanya. Luckily, ada dua org budak perempuan lalu. Mak aku kata nak pergi tanya jalan. Aku doubt. Yelah tengah2 malam, kat kawasan lorong sunyi dan gelap, tak logik kan kalau ada dua orang budak kecik umur lebih kurang 8 tahun macam tu. Tapi mak aku insist. So, dia tanyalah macam mana nak pergi ke JB (Tak silap aku tempat tu kat Batu Pahat. Aku nampak sign board sebelum tu). Budak tu rupanya manusia.Hehe.. Dia pon bagi directions. Kelakar kan? Budak 8 tahun ada kat lorong gelap tengah2 malam and tunjuk jalan pada kami yang dah 'senior'. Weird and eerie okay T____T

Kitaorang pon jalan belakang budak tu nak pergi ke main road. Sampai main road, ada seorang budak lelaki dalam umur 13-14 tahun tengah tunggu 2 org budak perempuan tu. Budak perempuan tu pun cerita kat lelaki tu tentang kitaorang . Budak lelaki tu kata, ikut je dia cuz dia pun lalu jalan yang sama nak pergi JB. Sampai satu ladang/ dusun buah-buahan, budak2 tadi berhenti. Dia cakap dari lorong tu, aku dan mak kena belok kiri. Dari jalan tu terus je, nanti akan sampi JB. Budak2 ni berhenti kat ladang buah itu. And bertambah pelik lagi jalan cerita mimpi ni ialah tiba-tiba je aku dapat bungkusan dari Pos Laju, tengah2 dusun ok. Cekap sungguh Pos Laju Malaysia eh? Hantar bungkusan sampai ke ladang terpencil and tengah malam plak tu T_T.

Aku pun dan2 kat situ gak cek kotak tersebut. Cek punya cek, rupanya bungkusan baju yang aku tempah kat internet and ada sikit kesalahan pd tempahan tersebut. Aku pun kata bila sampai JB nanti baru nak call seller tentang barang yang salah hantar. So, kita orang pun teruskanla perjalanan dengan budak-budak tadi masih kat dusun buah. Aku pun tak tahu apa diorang buat~

Bila aku ingat part ni, mesti aku teringat gak rancangan 999 semalam. Kisahnya, 2 orang adik beradik yang hidup tunggang langgang. Parents dah bercerai and bawak haluan masing-masing. Si kakak mengandung 5 bulan tanpa ayah yang sah. Si adik perempuan yang berumur 14 tahun pulak penuh dengan love bite. Bila ditanya sapa punya kerja, dia jawab boyfriend dia yang berumur 17 thn. Lepas tu dalam rumah yang sama, ada 2 org lelaki bukan muhrim. Seorang tidur dalam bilik. Seorang lagi tidur dengan budak perempuan umur 14 thn tu. Okay, to be honest , sangat geli and takut okay dengar cerita tu. Bukan geli dengan mereka tapi geli dengan perbuatan2 mereka. Takut juga dengan situasi remaja zaman sekarang. Mungkin macam orang kata, perceraian ibu bapa akan menyebabkan hidup anak-anak tunggang langgang. Tapi, aku tahu bukan semua. Astagfirullahal Azim. Moga kita semua terhindar dari perbuatan keji dan mungkar dan moga Allah membuka pintu hati mereka dan kita juga untuk kembali ke jalan yang benar. Ameen...

Okay, balik pada mimpi tadi. Aku dan mak pun jalan ikut direction yang budak-budak tadi bagi. Sampailah satu kawasan kubur yang sunyi. Masa tu aku rasa dah nak Subuh. Sukar untuk aku jeaskan perasaan aku bila sampai kawasan kubur. Perasaan takut sikit je, tapi perasaaan lain. Kawasan tu sunyi. Ada satu je lampu . So, agak suram . Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa. Rumput-rumput yang agak panjang melambai-lambai. Bunyi cengkerik and sekali sekala bunyi ayam. Ni lah gambaran serba sedikit kawasan kubur tu. Pemandangan yang menginsafkan mungkin. Satu hari nanti, aku juga akan menjadi penghuni kawasan ini........

Lebih kurang macam nilah kawasan kubur tu. Bayangkanla sendiri korang lalu kawasan ni dalam pukul 4 pagi, hanya berdua!

Lepas je dari kawasan kubur, hari dah terang. And tiba-tiba je aku dah ada dalam van dengan seorang mat salleh. Mak aku dah tak ada dengan aku lagi. Mat Salleh tu tak henti-henti cerita pasal trip dia kat Malaysia, how he felt about our country, about his journey, about the places he went to before etc..

Sampai part ni aku terkejut sendiri. Tengok jam dah pukul 3.18 a.m. Fuh, panjang gak mimpi aku. Walaupun sekadar mimipi @ mainan tidur, tapi aku dapat sedikit pengajaran untuk menjadi renungan bagi diri aku sendiri...

2 comments:

Anda mungkin juga menchentai ini~