Friday, November 12, 2010

When will be my next convocation? *sigh*

The title sounds dissappointed eh?
NO, i'm not~!

Taklah dissappointed cuma curious nak taw bilakah agaknya aku boleh sambung master n PhD. Bukan apa seh, jeles tgk some of my ex-classmates dah sambung master n some dah nak wat PhD (firs-class degree holder). D best part is most of them further their studies in overseas. Lagi gempak kat univerity of cambridge (currently in d first place of the best university in the world) n other universities n mostly in UK.

Walaupun aku baru je habis degree. My first convocation was in August 2010. I need to settle my KPM agreement for at least 5 yrs (since i was under KPM scholarship). By that time, i believe, banyak perkara baru yg akan berlaku dalam hidup aku . Getting married perhaps or having my own children. So, bila dah ada beberapa tanggungjawab lain yang perlu dipukul, mestilah segala benda akan dibuat berdasarkan priority. Yes, my priority rite now is bekerja, kumpul duit n if ada rezeki n diizinkan oleh-Nya buat part time master (but again it depends on where i'll be posted. If JB, bolehlah buat kat UTM. wat if dapat kat pedalaman sarawak, takkan nak wat master kat umah panjang kot.LOL :DD.. Ya Allah , permudahkanlah segala urusanku n semoga aku sentiasa menjadi hamba-Mu yg bersyukur ). Tapi macam mana bila dah ada keluarga sendiri? Mestilah kena dapatkan restu suami, kena fikirkan masa yg akan menjadi lebih sibuk n akan semakin berkurangla ms bersama keluarga. Kalau dapat suami yg memahami tak apa, kalau dapat yg ego tinggi (i degree, u jgn nak lebih dr i) n tak beri kebenaran utk further study mcm mana? Wpun aku belum mendirikan umah tangga, tapi aku percaya priority seorg wanita yang telah berkahwin is keluarga. So, macam mana dengan cita2 yg dipendam sejak sekian lama? Aku belum ada jawapan utk soklan ak sendiri...

Dan lagi satu, org kata kalau dah lama bekerja n tinggalkan dunia kuliah, dunia menulis nota n dunia mendengar lecture (i'm not saying dat bila bekerja xde proses pembelajaran. Of cuz ada, learning is a life-long process. wat i meant is a formal learning process where u hv class to attend, signing attendance, assignment, exam, etc..), bila kamu dah tinggalkan dunia kuliah dalam jangka ms yg agak pnjg, menurut sesetengah org, km akan kurang semangat utk sambung belajar. I dun know.. Tapi aku sentiasa berdoa semoga cita2 aku ni kesampaian, sentiasa diberi semangat utk berjuang n memperbaiki diri , sentiasa diberi sokongan oleh org2 yg terdekat yg aku sayang n last but not least dimurahkan rezeki n dipermudahkan segala urusan. Amin.. Optimis, insha-allah =))


My first convocation. 6 August 2010. University of Malaya.

No comments:

Post a Comment

Anda mungkin juga menchentai ini~